الجمعة، 24 سبتمبر 2010

عايز اتغير


اعتقد معظمنا نفسه يبقا حد تاني

او عايش في بلد تانيه

او في كليه تانيه

او في وظيفه تانيه

كتير نفسهم ف حياه مختلفه

بس حد فكر فعلا يغير الحياه والواقع اللي هوعايش فيه

هل حاولت وفشلت

خلاص يعني ..... مفيش امل

طبعا مفيش امل


لو بتحاول تغير اللي حواليك من غير ما تغير نفسك
يبقا اه
مفيش امل
متحاولش

التغيير لازم يبدا من الداخل
لو معرفتش تغيرنفسك
متحاولش تغير غيرك

لان
ربنا اللي قال

ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيرو ما بانفسهم

صدق الله العظيم

ها
عايز تغير الواقع

غير نفسك الاول
فكر
وفكر


وابدأ من النهارده

وانا هبدا معاك لان انا كمان نفسي اتغير

هناك تعليقان (2):

  1. صح فعلا
    و بالذات فى بلدنا دى كل واحد مستنى التانى يبدأ و يغير كاننا هنصحى فى يوم نلاقى حد من بلد تانية غيرلنا بلدنا

    ردحذف
  2. مش عارف لحد امتي الناس هتفضل تقول مفيش فايده وانا هعمل ايه يعني وهو انا اللي هغير الكون

    اه كل واحد يقدر يغير الكون لو قدر يغير نفسه
    وقدر يتغلب علي الكسل والخوف والسلبيه اللي جواه

    نفسي كل واحد يبدأ بنفسه ونبطل نقول اشمعني انا اللي هغير
    اشمعني انا اللي هنضف الشارع اشمعني انا اللي هرفض الرشوه
    اشمعني اشمعني

    يارب اهدينا جميعا ووفقنا للصواب

    ردحذف